Het is voorjaar 2007. Bart en Edward zijn aan het werk. Ze werken bij een grote organisatie voor welzijn, kinderopvang en peuterspeelzalen. Beiden bekleden inmiddels hoge posities. Management noemen ze dat met een mooi woord. Ze hebben het druk met het managen van ziekteverzuimcijfers van 230 personeelsleden. Buiten schijnt de zon. ‘Bart, vind jij dit leuk?’ vraagt Edward. Bart zucht en antwoordt ‘Eerlijk gezegd. Nee. Ik doe liever andere dingen. In buurten met bewoners ontwikkelen. Samen de schouders eronder zetten. Zorgen dat onze jeugd nooit aan de zijlijn van de samenleving komt te staan. Dat is mijn vak!’

Er valt een stilte. Edward haalt koffie. Als hij weer achter zijn scherm zit, zegt hij wijs:‘ Er komt altijd een moment van loslaten. Dat is nu.’ Bart knikt instemmend. Beide heren bergen hun spullen op, zeggen alle medewerkers vaarwel, trekken de deur dicht en starten met Stichting BuurtLAB. Van groot naar klein.

Bart en Edward zijn sociaal en ondernemend. Het is vanaf dag 1 al duidelijk dat BuurtLAB een sociale onderneming moet gaan worden. Een social enterprise. Enthousiast slaan ze aan het schrijven van een heus businessplan. ‘Laten we het klein en simpel houden Bart!’ roept Edward. De eerste versie is 62 pagina’s groot.

‘Mooi werk Ed!’ reageert Bart wanneer deze eerste versie ter bespreking voor ligt bij het zojuist aangetrokken bestuur. De voorzitter leest voor uit het plan: ‘In de komende jaren is het de kunst om aan te sluiten bij vragen, wensen en behoeften van buurtbewoners. Daar zijn vakmensen voor nodig. Mensen die in de frontlinie durven en kunnen opereren. Innovatie komt altijd bottom-up.’

Na het aanhoren van deze prachtige woorden gaat het voltallige bestuur akkoord.

Genoeg nagedacht. Genoeg vergaderd. De tijd van doen, doen en nog eens doen is nu aangebroken.

  • DE ESSENTIE

    De tijd van Corona doet wat mensen. Ook met de mensen van BuurtLAB. Veel thuis. Vaak achter een...

  • WEBSHOP

    ‘Bart, ik had net telefonisch overleg met het Anton Jurgens Fonds. We hadden daar al een...

  • GRIP HEBBEN

    ‘BuurtLAB is een platte organisatie. Afspraken maken en bijhouden doen ze via de smartphone en een...

  • IKEANISATIE

    ‘Bart, iedereen heeft het over burgerkracht. Moeten we daar iets mee binnen BuurtLAB?’ vraagt...

  • METEN EN WETEN

    ‘Hey Bart, we gaan meten man,’ zegt Edward aan de telefoon. ‘Meten? Waarom dan?’ vraagt Bart. ’De...

  • FC ZYLYN

    Bart houdt van sport. En niet alleen vanaf de zijlijn kijken, nee ook zelf actief meedoen. ‘Hey,...

  • LEKKER RAVOTTUH

    Bart, Edward en Annemieke hebben een afspraak met andere Rotterdammers in een buurttuin. ‘Zullen...

  • CONCEPT PROEF

    Bart en Edward zitten buiten aan de koffie bij Lebkov. Een of andere hippe tent waar je gezien mag...

  • BUURTLAB BESTUUR

    BuurtLAB heeft een bestuur. Een bestuur bestaande uit drie betrokken Rotterdammers: Andre Bimmel,...

  • PRAATJES HEBBEN EN KRIJGEN

    BuurtLAB heeft een goed imago en Bart en Edward krijgen praatjes. Praatjes hadden ze al een...

  • PRIJZEN PAKKEN

    Het wordt tijd om prijzen te pakken met BuurtLAB. Edward leegt zijn mailbox en ziet een oproep om...

  • GEPARKEERD STAAN

    BuurtLAB is klein. Klein is het nieuwe groot. BuurtLAB is plat. Plat is het nieuwe topdown....

  • ECHTE VAKMENSEN

    Annemieke is een vakvrouw en houdt van samenwerken. Maar val haar niet lastig met onzin. Haar...

  • GEWOON VRAGEN

    Wat willen buurtbewoners en hoe komen we daar achter?’ vraagt Bart. ‘Laten we ze het gewoon...

  • START COOLZAAD

    De volgende dag hebben Bart en Edward een brainstormsessie. Coolzaad moet nog wel even inhoud...

  • VAN GROOT NAAR KLEIN

    Het is voorjaar 2007. Bart en Edward zijn aan het werk. Ze werken bij een grote organisatie voor...

ONTWIKKELINGEN EN NIEUWS
WAAR ZIJN WIJ MEE BEZIG?
IDEEEN EN PLANNEN

 

VERHALEN EN BLOGS

OVER DE DINGEN DIE WIJ MEEMAKEN

BIJ BUURTLAB

 

Stichting BuurtLAB