Het wordt tijd om prijzen te pakken met BuurtLAB. Edward leegt zijn mailbox en ziet een oproep om mee te doen aan een wedstrijd. ‘Bart, kick man. Ik ga ons inschrijven en wie weet winnen 10.000 euro!’ zegt Edward enthousiast. ‘Ja, goed zeg. Dat is makkelijk geld verdienen voor onze projecten en kinderen.’ Edward is een ochtend bezig om BuurtLAB aan te melden. ‘Hey Ed, er zijn nog veel meer wedstrijden! Luister. Aardigonderweg-awards, Groenendoen, Appeltjes van Oranje, Groen Dichterbij, LBA-awards, Stadsinitiatief en...noem maar op.’

De ogen van Edward stralen. Wat een kansen!

‘Bart we hebben antwoord hoor! We moeten het projectplan mailen en dan kunnen we over 2 weken tijdens een regionale voorronde ons plan pitchen. We zijn aardig onderweg,’ vertelt Edward. ‘Maar moeten we onze ideeën en geniale plannen dan zomaar cadeau doen?’ vraagt Bart kritisch. ‘Tuurlijk. Kennis moet je delen. Alleen zo kan het meer worden,’ roept Edward. Bart gaat mee in die gedachte. Vol bezieling en passie werken ze dagelijks aan hun pitch. Ze huren een klein bureau in om hun boodschap kort en bondig op te schrijven en vorm te geven met sprekend beeld. Als het drukwerk wordt afgeleverd, kijken Bart en Edward vol trots naar het resultaat. ‘Het is nog mooier dan de werkelijkheid!’ jubelt Bart. Ze pakken hun spullen en gaan naar Den Haag voor hun pitch.

De hele dag vertellen ze hun verhaal tijdens een informatiemarkt. Ze delen hun kennis en visitekaartjes erop los. Dan is het tijd voor het podium en de pitch. In 3 minuten presenteren ze hun verhaal, hun boodschap. Ze oogsten applaus en gaan door naar de landelijke finale. Maar daar moeten ze nog wel wat voor doen. Ze krijgen een werkbezoek van het organiserende comité. Een dag lang wordt beeld geschoten voor een promo-filmpje. En ze doen mee aan de landelijke meet- en greetdag van de wedstrijd. En tussendoor schrijven ze zich voor andere wedstrijden en awards. Niets is te veel gevraagd. Avonden en weekenden werken ze door. Ze willen prijzen pakken.

’Bart, volgende week dinsdag moeten we naar Den Haag naar paleis Noordeinde! We gaan op de koffie bij de koningin man. En wie weet winnen we wel,’ juicht Edward aan de telefoon. ‘Meen je niet. Kan ik mijn pak weer aan,’ reageert Bart. Die dag winnen de heren een Appeltje van Oranje (mei 2012) en stralen aan de zijde van de koningin, prins en prinses. 15.000 euro als hoofdprijs en ze halen het landelijk journaal, RTL-boulevard, Blauw Bloed. Wat een aandacht. BuurtLAB staat in 1 klap op de kaart. Het is de enige prijs die ze pakken dat jaar.

‘Hey Ed, hoeveel uren hebben we afgelopen jaar besteed aan al die wedstrijden en awards?’ vraagt Bart. Edward rekent de hele ochtend en bouwt een indrukwekkende excelsheet. ‘Bart, ik kom aan ruim 240 uur,’ zegt Edward. Bart rekent door. ‘240 uur keer ons tarief van 65 euro. Dat is 15.600 euro. We hebben 15.000 euro gewonnen. We draaien verlies!’

Edward is stil en staart naar buiten. Tranen staan in zijn ogen. Hoe heeft hij zich zo kunnen laten meeslepen? Waarom meedoen aan al die wedstrijden? Was het eerzucht? Lieten ze zich leiden door hebzucht? Hij haalt nog eens diep adem en zegt: ‘Bart, dit doen we niet meer. Er is te veel aandacht gegaan naar die competities. Aandacht die we beter aan die kids in al die buurt hadden kunnen schenken.‘ Bart pinkt ook een traantje weg en stemt in.

Weg met die tijdverslindende wedstrijden en awards.

  • DE ESSENTIE

    De tijd van Corona doet wat mensen. Ook met de mensen van BuurtLAB. Veel thuis. Vaak achter een...

  • WEBSHOP

    ‘Bart, ik had net telefonisch overleg met het Anton Jurgens Fonds. We hadden daar al een...

  • GRIP HEBBEN

    ‘BuurtLAB is een platte organisatie. Afspraken maken en bijhouden doen ze via de smartphone en een...

  • IKEANISATIE

    ‘Bart, iedereen heeft het over burgerkracht. Moeten we daar iets mee binnen BuurtLAB?’ vraagt...

  • METEN EN WETEN

    ‘Hey Bart, we gaan meten man,’ zegt Edward aan de telefoon. ‘Meten? Waarom dan?’ vraagt Bart. ’De...

  • FC ZYLYN

    Bart houdt van sport. En niet alleen vanaf de zijlijn kijken, nee ook zelf actief meedoen. ‘Hey,...

  • LEKKER RAVOTTUH

    Bart, Edward en Annemieke hebben een afspraak met andere Rotterdammers in een buurttuin. ‘Zullen...

  • CONCEPT PROEF

    Bart en Edward zitten buiten aan de koffie bij Lebkov. Een of andere hippe tent waar je gezien mag...

  • BUURTLAB BESTUUR

    BuurtLAB heeft een bestuur. Een bestuur bestaande uit drie betrokken Rotterdammers: Andre Bimmel,...

  • PRAATJES HEBBEN EN KRIJGEN

    BuurtLAB heeft een goed imago en Bart en Edward krijgen praatjes. Praatjes hadden ze al een...

  • PRIJZEN PAKKEN

    Het wordt tijd om prijzen te pakken met BuurtLAB. Edward leegt zijn mailbox en ziet een oproep om...

  • GEPARKEERD STAAN

    BuurtLAB is klein. Klein is het nieuwe groot. BuurtLAB is plat. Plat is het nieuwe topdown....

  • ECHTE VAKMENSEN

    Annemieke is een vakvrouw en houdt van samenwerken. Maar val haar niet lastig met onzin. Haar...

  • GEWOON VRAGEN

    Wat willen buurtbewoners en hoe komen we daar achter?’ vraagt Bart. ‘Laten we ze het gewoon...

  • START COOLZAAD

    De volgende dag hebben Bart en Edward een brainstormsessie. Coolzaad moet nog wel even inhoud...

  • VAN GROOT NAAR KLEIN

    Het is voorjaar 2007. Bart en Edward zijn aan het werk. Ze werken bij een grote organisatie voor...

ONTWIKKELINGEN EN NIEUWS
WAAR ZIJN WIJ MEE BEZIG?
IDEEEN EN PLANNEN

 

VERHALEN EN BLOGS

OVER DE DINGEN DIE WIJ MEEMAKEN

BIJ BUURTLAB

 

Stichting BuurtLAB