‘Bart, ik had net telefonisch overleg met het Anton Jurgens Fonds. We hadden daar al een sponsorplan moeten hebben liggen man,’ zegt Edward. ‘Waar stond dat dan?’ vraag Bart. ‘Ja, in hun toezeggingsbrief voor hun bijdrage aan Coolzaad 2013, 2014 en 2015,’ antwoordt Edward. ‘Lekker slordig van ons Ed. Dit verdient geen schoonheidsprijs. Laten we maar snel aan de slag gaan,’ reageert Bart. Edward knikt instemmend. Ze klappen hun laptops open.

Edward begint met schrijven. ‘Hoe wil je dat plan aanvliegen?’ vraagt Bart. ‘Laten we eerst maar eens alles op een rij zetten,’ zegt Edward. Hij begint als volgt: BuurtLAB streeft ernaar om inkomsten te krijgen vanuit verschillende ‘hoeken’ (stakeholders): a. overheid b. fondsen c. opdrachten/bedrijfsleven d. sponsors, giften, inzet/hulp (anders dan geld) In 2011 zag de verdeling van baten er globaal als volgt uit: 25% fondsen, 15% subsidies, 60% overige inkomsten (opdrachten) In 2012 zag de de verdeling van baten er globaal als volgt uit: 30% fondsen, 40% subsidies, 30% overige inkomsten (opdrachten) In 2013 zag de de verdeling van baten er globaal als volgt uit: 25% fondsen, 40% subsidies, 35% overige inkomsten (opdrachten) Een aanpak als Coolzaad wordt voornamelijk mogelijk gemaakt door bijdragen van de gemeente, fondsen en woningcorporaties. Bijdragen vanuit de gemeente staan steeds vaker en meer onder druk door bezuinigingen. Het alleen kijken naar de overheid lijkt ons geen duurzame blik. Fondsen zijn veelal bereid 1 tot 3 jaar te investeren met als opdracht om het daarna op eigen kracht te kunnen voort zetten. Woningcorporaties gaan zich steeds vaker en meer richten op stenen (want ‘daar zijn ze van’) en krimpen onder druk van een vastzittende woningmarkt. Het is tijd om meer en vaker de kant op te kijken van sponsors, giften, inzet/hulp. Voor Coolzaad en Smakelijke Moestuinen hebben we sponsoring gehad. Bedrijven die zaden schonken, mensen die kwamen helpen met inrichten en sjouwen, kortingen op moestuingrond, bijdrage van Nutricia etc. Giften in de vorm van geld hebben we als stichting met ANBI-status nog niet ontvangen.'

‘Prima analyse, lijkt mij. Maar hoe zou een ander verdienmodel er uit kunnen zien?’ reageert Bart als hij het stukje tekst heeft gelezen. Edward kijkt moeilijk en zegt ‘Geen idee. Ik weet het even niet.’ Bart ziet Edward worstelen met zijn vraag. ‘Kom, genoeg nagedacht. We verdienen even een uitje.’ Ze pakken hun spullen en stappen in de auto. Op naar de groothandel in sportmaterialen.

‘Misschien moeten we eens langs wat mensen uit ons netwerk, die verstand hebben van nieuwe verdienmodellen. Gewoon hulp vragen,’ oppert Edward tijdens de rit naar de groothandel. Bart staart naar de weg en mijmert ‘Hulp vragen....tja, dat is niet echt ons ding. Wij zijn meer de hulpverleners. Maar goed, je hebt wel gelijk. Laten we het maar doen.’ Ze maken een lijstje met namen die ze willen benaderen voor hun hulptraject.

De sportgroothandel doemt op, ze parkeren de auto en beide heren gaan los tussen de sportmaterialen. De opbrengst: twee karren vol sportkleding en materiaal. Kopje koffie erbij. Man, man, man wat een ontspanning. De energie stroomt weer. Ze kunnen de wereld weer aan. Voldaan rekenen ze af en laden de boel in. Ja, dit hebben ze verdiend. Als ze weer in de auto zitten op de terugweg naar Rotterdam zegt Bart: ‘Hey Ed, sportmaterialen, dat is wel business man. Tegen lage prijzen inkopen.’ Bart zijn ogen glimmen. Hij ziet geld. ‘Ja goed idee man. Weet je wat, we bouwen een BuurtLAB-webshop. Daarin verkopen we allemaal artikelen die we ook tijdens onze projecten gebruiken zoals sportmaterialen, proefjes, laarzen. Rechtstreeks vanuit de groothandel. Nemen we een flinke marge en maken we winst. En die winst komt dan ten goede aan de doelstelling van BuurtLAB,’ filosofeert Edward.

En zo bouwen ze aan een nieuw verdienmodel.

En eigenlijk allemaal weer door het toeval.

  • DE ESSENTIE

    De tijd van Corona doet wat mensen. Ook met de mensen van BuurtLAB. Veel thuis. Vaak achter een...

  • WEBSHOP

    ‘Bart, ik had net telefonisch overleg met het Anton Jurgens Fonds. We hadden daar al een...

  • GRIP HEBBEN

    ‘BuurtLAB is een platte organisatie. Afspraken maken en bijhouden doen ze via de smartphone en een...

  • IKEANISATIE

    ‘Bart, iedereen heeft het over burgerkracht. Moeten we daar iets mee binnen BuurtLAB?’ vraagt...

  • METEN EN WETEN

    ‘Hey Bart, we gaan meten man,’ zegt Edward aan de telefoon. ‘Meten? Waarom dan?’ vraagt Bart. ’De...

  • FC ZYLYN

    Bart houdt van sport. En niet alleen vanaf de zijlijn kijken, nee ook zelf actief meedoen. ‘Hey,...

  • LEKKER RAVOTTUH

    Bart, Edward en Annemieke hebben een afspraak met andere Rotterdammers in een buurttuin. ‘Zullen...

  • CONCEPT PROEF

    Bart en Edward zitten buiten aan de koffie bij Lebkov. Een of andere hippe tent waar je gezien mag...

  • BUURTLAB BESTUUR

    BuurtLAB heeft een bestuur. Een bestuur bestaande uit drie betrokken Rotterdammers: Andre Bimmel,...

  • PRAATJES HEBBEN EN KRIJGEN

    BuurtLAB heeft een goed imago en Bart en Edward krijgen praatjes. Praatjes hadden ze al een...

  • PRIJZEN PAKKEN

    Het wordt tijd om prijzen te pakken met BuurtLAB. Edward leegt zijn mailbox en ziet een oproep om...

  • GEPARKEERD STAAN

    BuurtLAB is klein. Klein is het nieuwe groot. BuurtLAB is plat. Plat is het nieuwe topdown....

  • ECHTE VAKMENSEN

    Annemieke is een vakvrouw en houdt van samenwerken. Maar val haar niet lastig met onzin. Haar...

  • GEWOON VRAGEN

    Wat willen buurtbewoners en hoe komen we daar achter?’ vraagt Bart. ‘Laten we ze het gewoon...

  • START COOLZAAD

    De volgende dag hebben Bart en Edward een brainstormsessie. Coolzaad moet nog wel even inhoud...

  • VAN GROOT NAAR KLEIN

    Het is voorjaar 2007. Bart en Edward zijn aan het werk. Ze werken bij een grote organisatie voor...

ONTWIKKELINGEN EN NIEUWS
WAAR ZIJN WIJ MEE BEZIG?
IDEEEN EN PLANNEN

 

VERHALEN EN BLOGS

OVER DE DINGEN DIE WIJ MEEMAKEN

BIJ BUURTLAB

 

Stichting BuurtLAB